“Must-have” or “nice to have” ?!

We kennen ze allemaal wel, de discussies op een familiebijeenkomst of op het werk over nut en noodzaak van social media. Iedereen heeft daar wel een mening over. En dat mag. Zowel enthousiaste aanhangers als regelrechte bromberen voeren het hoogste woord. De tegenstanders zijn vaak onvermurwbaar. Schroom, angst of gewoon mordicus tegen. Zelf ben ik fan!

– “Om de tegenstanders moet ik ook wel vaak lachen: wat kan mij het nou schelen wat iemand gegeten heeft?”

Een aantal jaren geleden heb ik netjes een LinkedIn profiel aangemaakt. Vooral uit zakelijk en commercieel oogpunt. De interactie was destijds op LinkedIn nog ver te zoeken. En er waren strenge regels! Je moest iemand bijvoorbeeld echt kennen, zo gaf men aan, voordat je hem als contact mocht uitnodigen. Echt high werd je hier niet van. De groei van het aantal contacten ging traag en wat schoot je er (zakelijk) eigenlijk mee op. Inmiddels heeft LinkedIn, mede onder de druk van het veel meer interactieve Facebook en Instagram etc., haar mogelijkheden, als het actief benaderen van je netwerk, het updaten van wetenswaardigheden, het plaatsen van foto’s en artikelen, aanzienlijk verbeterd. Vooral op de Ipad zijn de updates prachtig te volgen. Als service krijg je de updates ook nog eens te zien op je mail bij de LinkedIn updates. Zakelijke boodschappen, werk en/of studie gerelateerde ervaringen kun je nu op een leuke wijze delen oftewel sharen met je netwerk. Het contact maken met een voor jou interessante, maar nog onbekende persoon of organisatie, bijvoorbeeld door het lezen van een interessante blog of update is geaccepteerd. Je hoeft niet direct al een band te hebben. Sterker, hier zou juist een eerste kennismaking uit voort kunnen vloeien.

– “De lunchafspraak (met daarna natuurlijk een foto voor op de social media, ha) is nog steeds een zeer geaccepteerd moment om eens met je netwerk bij te praten.”

Twitter ben ik gaan gebruiken, eerst als politica. Soms leuk, soms tenenkrommend, maar dat hoort erbij. Enige levendigheid is goed, zolang het maar respectvol blijft. Een nieuw elan ontstond en je liep echt achter de feiten aan wanneer je achterliep met het lezen van de tweets vlak voor of tijdens de raadsvergaderingen. De mondelinge debatten bleven uiteraard. Niks mis mee dus, gewoon een extra snel en spannend communicatiemiddel. Langzaamaan werd twitter voor mij ook een podium om werkervaringen te delen en te reageren en te leren over mooie en minder mooie zaken binnen onze samenleving. Interessante artikelen in overvloed en linken naar digitale kranten een verademing. Ook twitter heeft inmiddels het aanzien verbeterd. Het meesturen van foto’s is nu direct zichtbaar. Het oog wil tenslotte ook wat. De slechts 140 tekens blijft een dingetje, maar het went snel. Zelfs ik heb geleerd wat sneller to the point te komen. Leerzaam dus! Ik kreeg er schik in en zag ook dat door de interactie mijn netwerk groeide, zowel in de politiek als werk gerelateerd.

De bromberen op de familiebijeenkomst of op het werk hebben bijna allemaal dezelfde tegen argumenten. Geen tijd, nare ervaringen, onzin, ik bel wel iemand als ik iets wil zeggen en nog veel meer van hetzelfde. De social media vervangt natuurlijk nimmer het echte persoonlijke (zakelijke) contact. Het kopje koffie of het eindeloos lang en fijne telefoongesprek blijven een must. De lunchafspraak (met daarna natuurlijk een foto voor op de social media, ha) is nog steeds een zeer geaccepteerd moment om eens met je netwerk bij te praten.

De social media is echter niet meer weg te denken. Iedere, zichzelf respecterende organisatie en/of professional, kan op een eenvoudige wijze de social media benutten om haar producten en/of expertise op een mooie manier kenbaar te maken. Interessante en leuke zaken met anderen te delen. Het vergt afspraken maken met elkaar, enige creativiteit en discipline. Een enkele keer wat posten en dan maanden niets, zo werkt het niet. De kracht zit in de herhaling. Als het je persoonlijk of als organisatie wat oplevert, dat kan verschillend zijn, dan ga je er van houden en word je vanzelf enthousiast en handig in de omgang. Op Facebook zit ik nog niet zo lang. Maar inmiddels helemaal ingeburgerd.

Om de tegenstanders moet ik ook wel vaak lachen: wat kan mij het nou schelen wat iemand gegeten heeft? Of dat ie in een huisje in het bos zit……Tsja, maar ook Facebook heeft heel veel mogelijkheden, zoals ook de Facebookpagina’s. Deze kun je goed gebruiken voor je bedrijf, je hobby, de politiek enz. Facebook wordt vaak gezien als zijnde een plek waar je privé aan de slag kunt. Ik ben zelf niet zo erg van het scheiden tussen privé en zakelijk. Ik doe daar niet zo hysterisch over. Werkrelaties mogen best zien wie ik ben en dat ik een heerlijke dag met mijn kleinzoon in de dierentuin heb doorgebracht! Of een gezellige avond met vrienden heb doorgebracht. Waarom niet? Het maakt je de persoon, die je daadwerkelijk bent. De persoon achter de Consultant. Just a woman!

Als beginnende zelfstandige is de social media ronduit fantastisch. Heel veel (tijdelijke) mooie vacatures op mijn vakgebied worden (alleen) via de social media, met name LinkedIn, geplaatst. Vanmiddag had ik een kennismakingsgesprek voor een mooie tijdelijke baan. Contact gezocht via een bericht op LinkedIn en dat is echt niet de eerste keer. Gelukkig mag iedereen zelf uitmaken waar hij of zij voor kiest. Zo blijven we voor- en tegenstanders houden. Dat is goed! Maar ik blijf fan. Voor mij persoonlijk is social media a must have!

Warme groet Annemarie

Eén reactie op ““Must-have” or “nice to have” ?!

  1. Zeer goed verwoord. Jij snapt hoe het social media landschap er uitziet! En ik zeg must-have, zorg ervoor dat je op de plek bent waar je doelgroep zich bevindt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *