Wanneer je digitaal de werkelijkheid moet waarnemen.

Laatst sprak ik een goede vriend. Het gaat prima, dat digitaal vergaderen. Het valt mij alles mee. Wat ik mis, zo zei hij: de “thermometer” eens in de organisatie steken. Wat gaat goed en waar is extra aandacht nodig. Dat is meer lastig. Ik dacht daarover na. Herkenbaar. Het nieuwe werken vereist andere vaardigheden van ons allen. Net na de lockdown was je blij dat je überhaupt iemand op je scherm kreeg. Je wist waar je mic zat. Een handigheid uitvond om je robotachtige stem te temperen. Met klokkende oksels een presentatie wist in te voegen. Eye-opener. Begreep je dat je agendapunten er eigenlijk niet toe deden. Dat je een dialoog had gevoerd met, ja……. met wie ook weer.

“Just do it.”

Langzaamaan word je relaxter. Meer vindingrijker. Althans zo ervaar ik dat. Ik denk dat onze zintuigen moeten wennen. Om moeten schakelen. Een stukje “wetenschap” vanaf mijn eigen waarneming. Dat heeft tijd nodig. Overigens: collega’s die al jaar en dag internationaal werken, kijken je wel wat suf aan. Maar toch.

Van oorsprong ben ik ook een op de rand van het bureau waarnemer. Een kopje koffie in de wandelgang type. Zoek ik ruimte voor de persoonlijke kwinkslag. Even over iets anders praten: niet alleen werk.

De meer digitale zakelijkheid leent zich daar minder voor. Tuurlijk: vast meer efficiënt. Echter, onze menselijkheid en aandacht voor elkaar mag niet ten gronde gaan. Ik ben positief gestemd. We vinden de modus. De balans. Let op: het is een fantastisch leermoment. Binnen onszelf, binnen organisaties. Waarvan ik hoop dat dit nieuwe werken HET werken wordt. Niet massaal meer doen wat we deden. Onze bewegingen in de auto, OV, in de lucht en op ons werk heroverwegen. Waarom, echt waarom met miljoenen om 9.00 uur op locatie vergaderen. Onzin. Gewoonten doorbreken. Ten goede van onze leefomgeving, gezondheid, toekomst en duurzame ontwikkeling.

Het kost tijd, bewustwording en doorzettingsvermogen. Ik ben net zo benieuwd als jullie.
Zijn we daartoe instaat? Ik mag het hopen. Werkgevers: grijp jullie kans! Just do it.

Na een hysterisch druk digitaal (team) overleg, nemen we steeds beter waar. Horen we de boodschap van een collega achter een verhaal. Een persoonlijk telefoontje na de afdronk is dan snel gepleegd. Wat kan ik voor je doen?

Warme groet

Annemarie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *