Bij sheet twee was ik de zaal al kwijt!

Neeee joh, serieus, gilde ze in mijn mobiel.  Ik zette dat ding snel op de speaker. Het was mijn oud-collega en maatje. Zit je weer op de fuwa? Lieve mensen, dit staat niet voor een vechtsport, althans niet letterlijk. Een afkorting voor functiebeschrijving- en waardering. Vakjargon. Ik voelde dat dit een gesprek werd: vol herinneringen en anekdotes. Ik tapte een koffietje.

Pumps gingen knellen. Je dacht met spijt terug aan je sneakers uit diezelfde kofferbak.

Met haar heb ik jarenlang het hele land doorkruist. Van Brunssum tot Hengelo naar Purmerend en Harlingen. En alle gemeenten daar tussenin. Echt allen. Als een rond reizend circus. Kofferbakken vol met functieboeken. Verschillende versies. En een beamer, groot en zwaar. Hilarisch. Je leek daarmee meer op een loodgieter dan op een consultant. De digitale wereld in opkomst, maar dan anders. Ze struikelde over onze herinneringen. Ik kreeg ook de smaak te pakken.
Belangrijke processen met veel verbindende organisatievraagstukken. Alleen insiders weten dat het nooit alleen om dat ene stukje papier gaat. Dat maakt het zo interessant. Integraal adviseren dus. Je “kop” erbij houden.

Theaterzalen werden destijds afgehuurd. Dit stamt uit een tijd ver voor onze 1,5 meter maatschappij. Alle medewerkers bij elkaar voor de uitleg van het waarderingssysteem. Heb je dat weleens geprobeerd? Waar je opkwam als Adèle. En na sheet twee als een B artiest achter de coulissen verdween. Je hoorde jezelf in de verte praten: nee, nee, het gaat niet over jouw persoonlijk functioneren…..Technische stuff. Pumps gingen knellen. Je dacht met spijt terug aan je sneakers uit diezelfde kofferbak. De aanhouder wint, het kwam altijd goed. Maar een “Adèle” bleef qua onderwerp te hoog gegrepen.

Ondertussen: onze herinneringsping op onze mobiels werd luidruchtiger. Werk aan de winkel. We sloten gewichtig af. The key tot succes blijft: respect houden voor de organisatie en haar medewerkers. Adviseren, zonder de “juf voor de klas” mentaliteit. Heldere communicatie: walk your talk. De organisatie blijft aan het roer.

En ja, het is mij wederom een eer.

Successsss hé!, hoorde ik nog net voor het verbreken van de verbinding.

Met een glimlach nam ik plaats achter mijn PC. Ik opende een format: doel van de functie……

Warme groet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *